18-10-08

De echte nieuwe Prius

Een foto van de nieuwe Prius III, circuleert momenteel op het net. Ze is iets meer betrouwbaar dan de andere omdat ze op informele wijze door een Toyota vertegenwoordiger werd bevestigd.

Prius IIIreduced

Sinds kort, presenteert de officiële site van Toyota een aftelling voor de voorstelling van de Prius III.

http://www.toyota.com/upcoming-vehicles/index.html

Wanneer men het profiel van het voertuig op de informele foto en het profiel van de schaduw van de Prius III die op de officiële site wordt gepresenteerd vergelijkt, stelt men inderdaad een overeenstemming vast tussen de twee.

Nog een beetje geduld voor de bevestiging.

Tegelijkertijd, zijn de technische kenmerken eveneens op het net gefiltreerd, en daar, is het een zekere verbazing aangezien dat de cilinderinhoud van de thermische motor blijkt te stijgen naar een 1800 cc in plaats van te dalen naar een 1200 cc. In dergelijk geval, zou het een nadeel in België zijn waar het in omloop brenging belasting, de rijtaks en de verzekeringpremie op de cilinderinhoud gebaseerd zijn. En, als bekend, heeft de belastingheffing van een 1800 cc, niets te zien met die van een 1500 CC of een 1200 cc. 

Het lijkt eveneens dat de motor nog altijd niet Flex-Fuel zou zijn, hetgeen het gebruik van E85 onder zuivere vorm verhindert. De mogelijkheid om het voertuig vanuit een buitenstaand stopcontact op te laden blijkt evenmin, bevestigd te zijn.

Er blijven dus veel hangende vragen over.

Als de nieuwe Prius zich aan een nieuwe esthetica samenvat, dan zal Toyota de komst van de F6DM van BYD en de Volt van GM moeten vrezen. Beiden zijn voorzien om vanaf het begin heroplaadbaar te zijn en te beschikken over meer dan 60 Km aan EV mode autonomie. 

In feite, zou zelfs de nieuwe Honda insight een concurrent worden, zo te zien ook bepaalde klassieke auto's zoals de BMW’s, die hoewel ze ontkennen hybriden te zijn, niettemin het een beetje zijn onder de vorm van wat ze onschijnlijk “efficiënt dynamics” noemen. In feit mild hybriden volgens het over atlantische jargon. Wat eveneens het geval is van de Citroën C3 start stop.

Bij de lancering kan de Prius III, misschien gelijkaardig zijn op de Prius II, maar men zal dan zeer snel de Plug-in optie moeten voorstellen om te vermijden dan men zich door het peloton van de andere fabrikanten laat inhalen en, van dan af aan, zou moeten leiden van een schadelijke verkoopsversnippering  tussen verschillende concurrerende merken. Met als gevolg een gevaarlijke vermindering van het schaalvoordeel die door de huidige succes van de Prius wordt verwezenlijkt.

Patrick Leonard

Belgische Prius Club President

14:00 Gepost door Patrick L in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.