13-05-07

De Prius en bioethanol

Bioethanol wordt in het algemeen gebruikt in de vorm van een mengeling in verschillende verhoudingen met Euro95 benzine.
 
Men spreekt bijvoorbeeld over E85 of E30 voor mengelingen met respectievelijk 85% of 30% ethanol. Het overige zijnde Euro95.
 
Sinds verschillende jaren, zijn alle Toyota’s, zoals het merendeel van de andere voertuigen, voorzien en gegarandeerd om met mengelingen die tot 10% ethanol bevatten te kunnen werken. Het equivalent van E10 in het hierboven gebruikte terminologie.
 
Deze minimale aanvaarding capaciteit staat in de praktijk vaak veel hoger. Voor Flex-Fuel voertuigen is het 85 %, of zelfs 100 % voor bepaalde modellen. Dus E85 of E100.
 
Hoe zit het in de praktijk voor gewone voertuigen en uiteraard voor de Prius. Een benzine Avensis werd met E30 en zelfs met E40 zonder het minste probleem gebruikt. Zeer verre waarden van de normaal veronderstelde E10. Het is dus mogelijk om met mengelingen te rijden aan veel hogere ethanol concentraties.
 
In het Prius geval, geeft het rijden op E20 geen enkel probleem, ook niet met E30. Op E40 verschijnt een fout signaal op het niveau van de motor maar het voertuig blijft werken. Het signaal verdwijnt waneer men terug op E30 schakelt. Conservatief zijnde, kan men dus besluiten dat de Prius in staat is om met E30 te functioneren; en om echt voorzichtig te zijn dat hij zeker op E20 mag rijden. Met betrekking tot fossiel CO2 productie betekent dat, dat de uitstoot van 104 g per kilometer, nog met een vijfde kan verminderd worden door met E20 te rijden. Gelijk aan 83 g per kilometer.
 
Natuurlijk, vervangt al het gebruikte ethanol, benzine. Anders gezegd, dat betekent minder invoer van aardolie in België en dus een verbetering van de betalingsbalans. Dit des te meer dat België, in tegenstelling met Frankrijk, niet 99,9 % van zijn aardolie invoert maar ratsaf 100%. Elk ingevoerd liter aardolie vertegenwoordigt dus voor België een ware verlies. Letterlijk verbrand geld. Niemand verdient die terug. In het geval van ethanol komt ieder gebruikte liter neer in de kassa van onze landbouwers. Ethanol veroorzaakt dus geen geld verlies voor België aangezien de landbouwers ook in België zijn. Iedereen kan dus zonder probleem op E20 rijden en de 100 % aardolie dat Euro95 vertegenwoordigt laten vallen.
 
Ja, behalve dat sinds het begin van het jaar, de federaal minister voor milieu Bruno Tobback, een koninklijk besluit heeft laten goedkeuren dat zuiver en eenvoudigweg de verkoop van E85 aan het grote publiek verbiedt.
 
Gezien iedereen naar meer biobrandstoffen gaat, vraagt men zich nog steeds af welk was de motivatie van deze beslissing. Hopende dat ze niet te wijten is aan onbekentelijke redens, zal de minister die ooit eens uitleggen. Ondertussen gaat deze beslissing duidelijk tegen het belang van België en in de tegenovergestelde richting van elke rationele logica, gezien onze 100% invoer van aardolie terwijl biobrandstoffen, voor het merendeels, bij ons geproduceerd kunnen worden. Wij blijven dus op een raadsel.
 
Aangezien Bruno Tobback op het federaal handelt, is de verkoop van E85 op ons geheel territorium verboden. Om er te vinden moet men naar het land van Angela Merkel gaan; meer bepaald in Keulen.
 
Het is inderdaad op de Konrad-Hausmann strasse dat het dichtstbijzijnde E85 station zich bevindt. De Avex station op het nummer 2 in Köln-Pesh, in de Westelijke voorstad van Keulen. Absoluut alles is te vinden in dat station, Euro95, Euro98, Diesel, Biodiesel en vooral E85. Bovendien is E85 aan, houdt u goed, 89 cent de liter; dus goedkoper dan Euro95 aan 1,29.
 
Natuurlijk kan de Prius E85 niet direct gebruiken, men moet het vermengen met Euro95. Om E20 vanaf E85 en Euro95 te maken, voeg 1 liter E85 aan 3,25 liters Euro95 om 4,25 liters E20 te krijgen. In praktijk, schat het brandstof volume in dat u wilt tanken, bijvoorbeeld 30 liters, verdeeld dat door 4,25, en u zult het volume E85 verkrijgen dat u aan Euro95 moet toevoegen om het gewenste E20 volume te maken. In het voorbeeld is het 7,06 liters. Als u het nog eenvoudiger wilt, en in het grof, overweegt een kwart E85 met drie kwart Euro95.
 
Opgelet, mist het station niet, de volgende dichtste bij is naast Bonn in Hennef op het nummer 150 van de Frankfurter strasse. Een Oil-tankstellen station. De zo verkregen E20 komt neer op 1,20 €. Natuurlijk, buiten de toevallige ter plaatse voorbij rit, gaat het er hier vooral om de absolute belachelijke situatie van Bruno Tobback te bewijzen, die van België het laatste Galliërs dorp maakt die aan biobrandstoffen weerstand bied.
 
Octa + heeft nochtans een gebruiksklare E85 pomp staan in Auderghem, maar met een hangslot erop, het toppunt. Het zou nochtans hoogtijd zijn om te begrijpen dat de oplossing wel degelijk bestaat uit het combineren van de heroplaadbare Prius met bioethanol en dat E85 dus in België nodig is. De productie van ethanol produceert slechts weinig of geen CO2, en onze nationale elektrische productie is slechts minoritair fossiel en overschakelbaar naar meer groene elektriciteit.
 
ethanol elec red

En de op ethanol verloren accijnzen, kunnen gemakkelijk elders worden ontnomen door wat echt verontreinigt te belasten. Steenkool, fossiel gas, aardolie, verwarmingsketels op fossiele brandstoffen, schoorstenen, diesels zonder deeltjes filter, lood op daken, batterijen op lood, zinken daken, zinken goten, oplosmiddel gebaseerde verven en vernissen, white-spirit, stookolie tanken, stookolie vervoer, twee tijds motoren zonder katalysator, illegaal tropisch hout... enz. Zoveel voorbeelden waar een bijkomende taks integendeel werkelijk voordelig zou zijn in alle zinnen van het woord. Zowel economisch als ecologisch.

 
 
Patrick Leonard
Belgische Prius Club President

22:49 Gepost door Patrick L in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |